Initiatieven van verschillende doelgroepen werken samen in 1 centrum

Carola van der Mast 23-09-2016
2270 keer bekeken 0 reacties

Op deze plek vind je ideeën en projecten die zijn ingediend bij de Ideeenwedstrijd DroomBreda! in 2016. 

Winnaars DroomBreda! : Bredaparktrap en Ronde Tafel 
BREDA – Als het aan Stadslab Breda en winnaar van de ideewedstrijd DroomBreda! Paul Marinus ligt, komt er volgend jaar, naast of nabij de Koningsteiger, een twintig meter brede ‘Bredaparktrap’ in het Valkenberg. Daar kunnen bootjes aanmeren, mensen kunnen er met de voetjes in het water bungelen, kortom: hier ligt straks een nieuw en park en water verbindend ontmoetingspunt voor de stad. De trap geeft voor wie vanaf het station de stad inloopt, een intrigerende ruimtelijke ervaring. Vooral is-ie gewoon leuk.

Dit maakten juryvoorzitter van Dirk Uijl en de vertegenwoordigers van Stadslab Breda woensdagavond in een bomvol (bijna 250 bezoekers) Podium Bloos bekend bij de prijsuitreiking van DroomBreda! De jury was vooral onder de indruk van de betrekkelijke envoud van het idee, waarvan heel veel mensen kunnen profiteren. Bovendien – dit waren maatstaven in de prijsvraag – is het een ruimtelijk plan en is het relatief goed uitvoerbaar. De jury beschouwt het ook als een fraaie toevoeging aan de entree van de stad vanuit het nieuwe station. Hoofdlaborant Willem van Boxsel reikte de juryprijs namens Stadslab Breda uit.

Ronde Tafel
Wethouder Alfred Arbouw reikte de publieksprijs – er werden in totaal bijna 1200 stemmen uitgebracht -  uit aan de indieners van het plan voor een “De Ronde Tafel”. Twee docenten van de Praktijkschool Breda, Koen van Erve en Ben Sprangers, zijn op zoek naar een ruimte in de stad om die leerlingen die het onderwijssysteem minder goed meekomen op basis van wat ze wel kunnen aan vakmanschap en aan een diploma te helpen. Ze kregen ruim 200 stemmen.

“We hebben het over talentvolle kinderen, niet over kansarme kinderen”, benadrukken de twee. “Wanneer je hen helpt hun talenten te ontwikkelen, hebben ze net zo veel recht op een diploma als alle andere kinderen. Het bedrijfsleven ziet dat heel goed. Daar weet men dat iemand die een heel mooie las kan leggen, veel waard is.” De Ronde Tafel legt zo minder nadruk op theorie, meer op werk met de handen en sociale vaardigheden. Want die laatste zijn in werkomgevingen (en eigenlijk in het hele leven) best belangrijk, vinden Van Erve en Sprangers.

Stadslab Breda heeft zich verplicht bij te dragen aan verrijking en verbetering van deze ideeën, zodat ze, als het even kan, werkelijkheid worden. Uiteraard worden ook andere dromen, als de indieners dat op prijs stellen, bij Stadslab Breda opgepikt.

Het oprichten van een centrum waarin initiatieven en stichtingen (eenmalig, tijdelijk en/of vast) gebruik kunnen maken van ruimtes/lokalen, die een bijdrage leveren aan de maatschappelijke dienstverlening. Het doel van het centrum is samenwerken!

Centrum voor initiatieven en stichtingen

Het oprichten van een centrum waarin initiatieven en stichtingen gebruik kunnen maken van ruimtes/lokalen, die een bijdrage leveren aan de maatschappelijke dienstverlening. Het doel van het centrum is samenwerken!

Het gebouw kan de Koepel zijn, maar ook een kantoren pand of een oude school. Een voormalig schoolgebouw heeft de voorkeur, met gymzaal. Dit vergroot de mogelijkheden. Zo kunnen verenigingen ook gebruik maken van gymzaal; gymen voor ouderen, aangepaste sporten, yoga, etc.

Als ik denk aan stichtingen en initiatieven heb ik het over bv:

  • Initiatief voor vluchtelingen
  • Initiatief voor tienermoeders
  • Initiatief voor kinderen met een beperking
  • Initiatief voor mensen met psychiatrisch problematiek
  • Initiatief voor ouderen
  • Initiatief voor daklozen

Het grootste probleem van initiatieven en stichtingen is het vinden van ruimte! De gemeente heeft vastgoed in beheer. De gemeente kan een gebouw beschikbaar stellen. Zie de ruimte in de vorm van een vergoeding/subsidie.

Buurtavontuur of het wijkplatform krijgt de centrale regie over het gebouw. Dit wil zeggen dat hun kunnen beoordelen en besluiten welke stichtingen en initiatieven van het gebouw gebruik kunnen/mogen maken. De ruimtes kun je verdelen, zodat je ruimtes krijgt voor vaste bezetting, tijdelijke bezetting (max 3 maanden) of eenmalig gebruik (tot 3 dagen achter elkaar). Voor de beoordeling wordt een format bestand gemaakt, die initiatieven en stichtingen moeten invullen.

De initiatieven en stichtingen krijgen allemaal een taak in het gebouw, waaronder bv: Bijhouden vergaderruimte, contactpersoon reclasering en schoonmaken algemene ruimtes gebouw.

De stichtingen en initiatieven moeten samenwerken, bv wanneer een initiatief kleding krijgt wat buiten hun doelgroep valt, kunnen zij dit doorgeven aan het initiatief welke in het gebouw zitten. Er kan ook een magazijn ingericht worden met kasten, tafels, stoelen, die onderling gebruikt kunnen worden. Wanneer bedrijven meubels en inrichting over hebben, kan het centrum als doorgeef partner fungeren naar andere initiatieven, ook buiten het centrum. Zo helpen we andere initiatieven te starten en groeien.

Daarnaast zal het centrum (gebouw) ook een sociaal maatschappelijke functie krijgen, waar mensen elkaar ontmoeten en met elkaar in gesprek komen. Een ontmoetingsruimte waar mensen kunnen praten, lezen en een spelletje kunnen doen.

Het mooie van dit concept, is dat de mensen die gebruik maken van de diensten van een initiatief, ook zelf een steentje bij kunnen dragen bij het initiatief. Denk hierbij bv wanneer de zomer kleding gewisseld moeten worden met winterkleding.

Practische gedachten:

  • Lokalen/ruimtes kunnen ingericht worden als kantoor, opslag, winkel, vergaderruimte en/of werkplek.
  • Werk aan de wijk, kan het gebouw onderhouden met kleine klusjes.
  • Mensen via reclasering kunnen klussen en terrein onderhouden.
  • Scholieren kunnen hier hun maatschappelijke stage doen.
  • Ruimtes en lokalen kunnen verhuurt worden voor vergaderingen, werkplekken en activiteiten.

Wanneer het een groot gebouw is, kan er zelfs een doelgroep de receptie bezetten. Deze kunnen ook de reserveringen bijhouden van lokalen en gymzaal. Zo kun je meerdere doelgroepen bij elkaar in 1 gebouw plaatsen en samen laten werken.

Een oud schoolgebouw heeft een gymzaal, waar diverse activiteiten gedaan kunnen worden, door diverse verenigingen.

Een gezamenlijke ontmoetingsruimte kan gerund worden door cliënten van een doelgroep; denk hierbij aan verstandelijk gehandicapten en/of GGZ (denk dan meer aan een vorm van dagbesteding).

 

 

 

Afbeeldingen

Waarderen

4 (3 waarderingen)

Twitter

0  reacties

 

Communiceren met Stadslab:            

 

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.