Wonen en park boven de parkeerterreinen.

Op deze pagina vind je alles over de ideewedstrijd DroomBreda! die Stadslab Breda vorig najaar uitschreef. Voor alle ingezonden dromen: scroll naar beneden. 

 

Bredaparktrap en Ronde Tafel winnen DroomBreda!

 

BREDA – Als het aan Stadslab Breda en winnaar van de ideewedstrijd DroomBreda! Paul Marinus ligt, komt er volgend jaar, naast of nabij de Koningsteiger, een twintig meter brede ‘Bredaparktrap’ in het Valkenberg. Daar kunnen bootjes aanmeren, mensen kunnen er met de voetjes in het water bungelen, kortom: hier ligt straks een nieuw en park en water verbindend ontmoetingspunt voor de stad. De trap geeft voor wie vanaf het station de stad inloopt, een intrigerende ruimtelijke ervaring. Vooral is-ie gewoon leuk.

Dit maakten juryvoorzitter van Dirk Uijl en de vertegenwoordigers van Stadslab Breda woensdagavond in een bomvol (bijna 250 bezoekers) Podium Bloos bekend bij de prijsuitreiking van DroomBreda! De jury was vooral onder de indruk van de betrekkelijke envoud van het idee, waarvan heel veel mensen kunnen profiteren. Bovendien – dit waren maatstaven in de prijsvraag – is het een ruimtelijk plan en is het relatief goed uitvoerbaar. De jury beschouwt het ook als een fraaie toevoeging aan de entree van de stad vanuit het nieuwe station. Hoofdlaborant Willem van Boxsel reikte de juryprijs namens Stadslab Breda uit.

Ronde Tafel

Wethouder Alfred Arbouw reikte de publieksprijs – er werden in totaal bijna 1200 stemmen uitgebracht -  uit aan de indieners van het plan voor een “De Ronde Tafel”. Twee docenten van de Praktijkschool Breda, Koen van Erve en Ben Sprangers, zijn op zoek naar een ruimte in de stad om die leerlingen die het onderwijssysteem minder goed meekomen op basis van wat ze wel kunnen aan vakmanschap en aan een diploma te helpen. Ze kregen ruim 200 stemmen.

“We hebben het over talentvolle kinderen, niet over kansarme kinderen”, benadrukken de twee. “Wanneer je hen helpt hun talenten te ontwikkelen, hebben ze net zo veel recht op een diploma als alle andere kinderen. Het bedrijfsleven ziet dat heel goed. Daar weet men dat iemand die een heel mooie las kan leggen, veel waard is.” De Ronde Tafel legt zo minder nadruk op theorie, meer op werk met de handen en sociale vaardigheden. Want die laatste zijn in werkomgevingen (en eigenlijk in het hele leven) best belangrijk, vinden Van Erve en Sprangers.

Stadslab Breda heeft zich verplicht bij te dragen aan verrijking en verbetering van deze ideeën, zodat ze, als het even kan, werkelijkheid worden. Uiteraard worden ook andere dromen, als de indieners dat op prijs stellen, bij Stadslab Breda opgepikt.

Breda kent grote parkeerterreinen, Chasséveld, Vlaszak en Molsparking. Ik zou graag onderzoeken of je hier een dek op kunt zetten. Zodat je er kunt blijven parkeren en er op het dek nieuwe invulling kan komen met wonen en een park. Als voorzitter van Droomwonen Breda bij voorkeur in de vorm van CPO.

Breda kent grote parkeerterreinen, Chasséveld, Vlaszak en Molsparking. Dit zijn op dit moment niet echt mooie openbare ruimten. Opheffen van deze parkeerterreinen is niet mogelijk omdat de parkeerterreinen nodig zijn om de bezoekers van de stad te faciliteren en ook financieel gezien, zal de eigenaar de parkeeropbrengsten niet kunnen/willen missen. In het geval van het chasséveld, vervalt er dan ook een evenemententerrein, maar met de komst van het evenemententerrein Breepark en waarschijnlijk een nieuw evenemententerrein op het terrein waar nu de Seeligkazerne ligt, is dit wellicht ook niet meer nodig. 

Ik zou graag onderzoeken of op de parkeerterreinen een dek geplaatst kan worden. Zodat je er kunt blijven parkeren en er op het dek nieuwe invulling kan komen. Om de openbare ruimte kwalitatief in te vullen, is het toevoegen van groen wenselijk. Tevens vergroot dit de hittebestendigheid van de binnenstad. Uiteraard vraagt dit een behoorlijke investering. Dit zou je uit publieke middelen kunnen betalen, maar door deels op het dek ook woningen te realiseren is wellicht deels of een geheel sluitende businesscase te maken. Je krijgt dan dus wonen aan de nieuwe parken.

Onderzocht moet worden welke constructie er mogelijk is en welke kosten er aan verbonden zijn. Maar dit is te beperken door kleinere woningen te plaatsen en gebruik te maken van lichte bouwmaterialen (b.v. piepschuim). Als voorzitter van Droomwonen Breda zou ik er uiteraard de voorkeur aangeven om de woningen te realiseren in de vorm van zelfbouw/CPO. Afhankelijk van de kosten en overige bijdragen (b.v. algemene middelen of subsidie) is het hopelijk mogelijk om (deels) ook de woningen betaalbaar te houden. 

Een eerste schatting laat zien dat deze parkeerterreinen ongeveer 35.000 m2 ruimte op het dek kan opleveren (Chasséveld 18.000 m2, Molsparking 9.000 m2 en Vlaszak 8.000 m2). Uitgaande van woningen alleen langs de rand van deze dekken en in het midden openbare parken, zouden er circa 150 woningen kunnen komen en circa 25.000 m2 parken.

Ik hoop dat er veel steun is om deze locaties van kwaliteit te voorzien door woningen en parken met behoud van de parkeerfaciliteiten. 

Afbeeldingen

Waarderen

3,5 (9 waarderingen)

Twitter

Op de kaart

0  reacties

Onze partners:

               

Communiceren met Stadslab: